Kunnskapsministeren om Barnehageforliket 2.0: – Jeg kjøper vin, hvis dere møter opp!

Foto: NHO

En SV-politiker, en Frp-politiker, ei flaske vin og et hotellrom. Det ble begynnelsen på det som i dag omtales som den største velferdsreformen i norsk politisk historie.  

Det er tidlig 2000-tall og mange norske familier fortviler over at de ikke får barnehageplass til sine små. Det finnes rett og slett ikke nok barnehageplasser sett i forhold til antallet barn. I tillegg er det skamløst dyrt og familier med to barn må ut med rundt 7000 kroner i måneden i barnehageutgifter.  

Noe må gjøres, men hva? Og hvordan?  

SV-nestor og daværende kunnskapsminister Øystein Djupedal bestemmer seg for å ta utfordringen. Og han velger ikke akkurat enkleste motstands vei.  

– Jeg ringte Siv Jensen og inviterte til en prat. Hun fikk klarsignal fra Carl I. Hagen og vi møttes på et hotellrom over ei flaske vin, humrer han 20 år senere, i forbindelse med NHO Geneo og Espiras arrangement «Fremtidens barnehage, trenger vi barnehageforliket 2.0?» på Arendalsuka 2023. 

Djupedal tenker: Klarer SV og Frp å bli enige, kan dette gå. Og SV og Frp ble enige, etter å ha forhandlet i trekvart år, dog andre steder enn på hotellrommet.  

– Så fikk vi med Ap, og til slutt et enstemmig Storting i 2003. Dette er det beste lobbypolitiske arbeidet jeg har opplevd i løpet av mine 20 år på Stortinget, slår han fast, og viser til PBL-leder Arild Olsens medvirkning.   

– Det var i tillegg en utrolig artig politisk reise som resulterte i den største velferdsreformen i norsk politisk historie. Velferds-Norges Warszawapakt, beskriver han.  

Barnehageforliket av 2003 innebar blant annet en likebehandling av offentlige og private barnehager og en makspris på en barnehageplass. Samtidig ble det krav om kvalitet og ansvaret for barnehagene ble flyttet fra Barne- og familiedepartementet til Kunnskapsdepartementet.   

– Der det hører hjemme, fastslår Djupedal.  

Ny strategi bekymrer bransjen 

20 år senere har Ap/Sp-regjeringen lagt frem en ny barnehagestrategi, kalt «Barnehagen for en ny tid». Og med det stiger bekymringene blant private barnehageeiere.  

Mange små, enkeltstående barnehager ser seg nødt til å avvikle driften. Andre driver med store underskudd. De store kjedene klarer seg godt, og tar «skamløst mye utbytte», ifølge Djupedal, men understreker:  

– Vi trenger et nytt og bredt sammensatt utvalg for å utforme en ny barnehagepolitikk, en NOU. Hvis man ikke snakker sammen, blir det i hvert fall galt.  

NHO Geneo-direktør Karita Bekkemellem, som på tidspunktet for Barnehageforliket var barne- og likestillingsminister for Ap, mener debatten bør løftes fra dagens nivå:   

– Hvordan skal vi klare å få opp rekrutteringen til yrket? Debatten bør handle om mer enn penger, for det fortjener denne sektoren, sier hun.  

God kostnadseffektivitet i sektoren 

Rett før sommeren lanserte NHO Geneo rapporten Kvalitet23, som har sett på kvalitet og kostnadseffektivitet i flere velferdssektorer, inkludert barnehagesektoren. Rapporten er utformet som en DEA-analyse. Det vil si at kommunene sammenlignes med andre sammenlignbare kommuner, etter bestemte parameter.  

– Årsaken til at vi ønsket å finne ut dette, er at vi vet at nesten hele befolkningsveksten frem til 2040 kommer i gruppen. Samtidig synker alderen i yrkesaktiv alder, særlig mye i de nordligste fylkene, noe som gjør at kommunene må bruke stadig mer av sine midler på eldreomsorg, forklarer Ola Eloranta, som er seniorrådgiver i NHO Geneo.  

Innen barnehagesektoren er hovedfunnet at det er god kostnadseffektivitet i norske barnehager. Best i Oslo og Viken, og generelt en høyere score i kommuner med over 60 prosent private barnehager. Kommuner med en lav andel private barnehager, scorer lavere på kostnadseffektivitet.  

– Samme funn finner vi når vi måler kvalitet, store kommuner scorer bedre enn små, uten at vi vet hvorfor, sier Eloranta.  

Ønsker et nytt forlik 

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) er helt enig i at barnehageforliket av 2003 fortjener skryt.  

– Det var en revolusjon, både for barna og foreldrene. Jeg er faktisk usikker på om de som dro dette i land visste hvor stort det var. Det var velvilje alle veier og definitivt noe å lære av.  

Det er Frps Himanshu Gulati helt enig i.  

– Det mest vellykkede politiske prosjektet i nyere norsk historie. Fordi man klarte å være pragmatiske og legge ideologiske skylapper til side, sier Gulati, som sitter i utdannings- og forskningskomiteen, men legger til.  

– Jeg frykter vi er i en annen tid nå.  

Komitekollega Kari–Anne Jønnes er krystallklar på at Høyre ønsker et nytt barnehageforlik.  

– Og jeg forventer at dagens regjering inviterer til reelle forhandlinger om noe som kan stå seg de neste 20 åra.  

– Den kvaliteten vi nå har i norske barnehager har i stor grad kommet på grunn av mangfoldet, mener Ida Lindtveit Røse, andre nestleder i KrF og gruppeleder for KrF på fylkestinget i Viken. 

– Et nytt forlik må sette seg som mål løse nye utfordringer. Vi vil få problemer hvis vi prøver å begrense private tilbud. Da blir det lengre vei til å nå målene, tror hun.  

Ulik kriseforståelse   

Kunnskapsminister Brenna ønsker debatt og oppmerksomhet om barnehagesektoren varmt velkommen, men mener uenighetene mellom regjeringen og høyresiden blåses opp.  

– Når vi får saker om barnehage til Stortinget, blir vi stort sett enige. Kanskje vi bør være mer opptatt av å finne løsninger? Det er ikke et mål for oss å begrense private, det er ingen som vil det. Kanskje vi skal senke skuldrene og slutte å karikere hverandre? Spør hun seg.  

– Vi i Høyre er mer opptatt av at de som eier og driver private barnehager skal kunne senke skuldrene sine, parerer Jønnes.  

– Nå er det mange prosesser som pågår og mye usikkerhet der ute. Barnehagetilbud forvitrer mens vi står her. Sektoren trenger forutsigbare og rettferdige rammevilkår, fortsetter hun.  

– Mener du virkelig at tilbudet forvitrer? Det er overdrivelse, mener Brenna.  

– Når mange små barnehager legges ned, så mener jeg det er riktig begrep, ja, svarer Jønnes.  

Gulati mener på sin side at den polariserte debatten er kommet som en konsekvens av regjeringens signaler om innstramminger i private helse- og velferdsordninger.  

– 106 barnehager ble lagt ned i fjor. Nesten 100 av dem private. Jeg er enig i at tilbudet forvitrer, sier Gulati.  

– Mine skuldre er høye på grunn av alle forslagene til innstramminger i sektoren, «løsninger» for å begrense private bør ikke være hovedpremisset for debatten, sier Røse.  

– Når 40 prosent av de private barnehagene går med underskudd, mener jeg at det kan kalles en krise. Dette er ikke bærekraftig over tid og påvirker innsatsen vi kan legge ned i både kompetanseutvikling og vedlikehold, blant annet, sier Marit Lambrechts, administrerende direktør i Espira. 

– Trenger en gjennomgang 

Føringene som har skapt bekymringer i den private barnehagesektoren er at man opplever at den nye barnehagestrategien går bort fra likebehandlingsprinsippet mellom offentlige og private barnehager.  

– Likebehandlingsprinsippet skal vi ha med oss, men barnehagene er også veldig ulike. Sektoren har endret seg og da kreves det en gjennomgang av styrings- og finansieringssystemet. Det vil være vanskelig å finne en løsning som vil være like god for alle, sier Brenna og fortsetter:  

– Jeg er for at vi har kjeder, men det må være mulig å drive små barnehager også. Vi har ambisjoner om å lage et system som har kvalitet og forutsigbarhet.  

Blant tiltakene som skaper bekymring, er at tilskuddsordningen foreslås tidsbegrenses.  

– Det gjør det umulig for oss å tenke langsiktig. Ønsker regjeringen og ta livet av de store kjedene? Jeg forstår at de skal sørge for alle, men det bør ikke gå på bekostning av noen, argumenterer Lambrechts.  

– Vi er avhengig av likebehandling av private og offentlige hvis vi fortsatt vil ha høy kvalitet i norske barnehager, mener Jønnes, og minner om at:   

– Når storsamfunnet trenger det, er det de private som er fleksible og som kan hive seg rundt.  

Med kommunen som konkurrent 

Røse i Krf mener hun hører gode, og litt nye signaler fra statsråden i Arendal:  

– Så er avstanden litt større når det gjelder dimensjoneringen av barnehagetilbudet og kommunenes mulighet til å bruke de barnehagene de vil. Det fratar familiene muligheten til å velge selv. For private å ha kommunen som konkurrent, det er ikke heldig.  

– Vi skal ikke begrense foreldres mulighet til å velge. Men det er et dilemma for oss at vi har kommuner og bystyrer som kan vedta satsinger og prioriteringer, men bare for en tredel av barnehagene sine. Vi mener de private barnehagene også må inkluderes hvis kommunen skal få et helhetlig blikk, dette er særlig viktig i overgangen til skolen, sier Brenna.  

– Slik det i praksis fungerer, etter at strategidokumentet ble lagt frem, er at kommuner har begynt å plassere barn i barnehager lenger bort enn nødvendig. Vi får bare tilskudd hvis foreldrene aktivt velger barnehagen, sier Espira-lederen.  

– Det sier seg selv, hvis kommunene får økt makt til å styre hvilke unger som skal i hvilke barnehager, vil de private gå dukken. Kommunene vil selvsagt prioritere sine egne, mener Lambrechts. 

20 år etter barnehageforliket, har Norge fortsatt full barnehagedekning. Men nye tider og dystre befolkningsframskrivinger krever nye tanker og nye løsninger. Det er det tverrpolitisk enighet om.  

Men blir det er Barnehageforlik 2.0?  

– Jeg kjøper vin, hvis dere møter opp, lover Tonje Brenna. 

Er du nysgjerrig på mer om velferdsmiks? Klikk deg inn på forsiden her på velferdsmiks.no, eller finn flere saker nedenfor.

Mener regjeringen legger opp til konflikt mellom private og kommunale barnehager: – Konfliktfremstillingen styresmaktene kommer med er ikke reell for oss som sitter på gulvet

November 2023 la regjeringen frem forslag til endring i barnehageloven. Siv Hjertø mener de legger opp til en konfliktfremstilling som ikke eksisterer.

Venke frykter regjeringens lovendringsforslag kommer til å føre til reversering av det mangfoldet likebehandlingsprinsippet har skapt.

For Venke er det mangfold og muligheten til å være innovativ som er viktigst. Nå frykter hun at regjeringens nye planer vil sette en stopper for det.

Jan Erik frykter for hva regjeringens lovendringsforslag vil bety for rekrutteringen av barnehagelærere

Ekeberg Idrettsbarnehage var den første idrettsbarnehagen i Norge takket være barnehageforliket fra 2003. Nå er styrer Jan Erik Marcussen bekymret for konsekvensene regjeringens nye lovendringsforslag vil bety for rekrutteringen av fremtidens barnehagelærere. 

Lillelia gårdsbarnehage frykter for driften: – Mange private barnehager tør ikke fortsette med den risikoen

Lillelia gårdsbarnehage i Fredrikstad kommune startet driften på grunn av mangel på barnehageplasser. I dag frykter de at regjeringens forslag til ny barnehagelov vil føre til nedbemanning, færre barn og at de i verste fall må stanse driften. 

Aina er styrer i en av Norges eldste barnehager. Nå frykter hun for barnehagesektorens fremtid.

Regjeringens forslag til endring i barnehageloven kan få store konsekvenser for det som er en av Norges eldste barnehager. Regjeringens forslag til endring i barnehageloven kan få store konsekvenser for det som er en av Norges eldste barnehager. 

Forslag til endring i barnehageloven: Hvilke konsekvenser har det for deg som barnehageforelder?

Regjeringen har foreslått de største endringer i barnehageloven på 20 år Dette kan medføre store konsekvenser for barnehagesektoren slik vi kjenner den i dag. Vi inviterer barnehageforeldre til digitalt informasjonsmøte 16. januar fra klokken 20.00-20.45.

Styrer ved Lillehammer Idrettsbarnehage: – Vi må snakke fag

Lillehammer Idrettsbarnehage, som er en del av barnehagekjeden Læringsverkstedet, er en av Lillehammers mest populære barnehager. Styrer, Maria Jordskogen, tror grunnen til det er barnehagens fokus på faglig og pedagogisk tyngde.

Helle er barnehagegrunder: Frykter for eget livsverk med endring i barnehageloven

Danske Helle Soos hadde aldri sett for seg at hun skulle ende opp som barnehagegründer i Fredrikstad. 34 år senere står hun bak den eldste private barnehagen i byen. Nå frykter hun for eget livsverk med regjeringens forslag til ny barnehagelov.
– Store barnehager passer ikke for alle, og små barnehager passer ikke for alle. For mine barn var det liten barnehage som passet best. Foreldre bør kunne ha mulighet til å søke seg til en annen barnehage om barnet ikke trives der de er, det er foreldre som vet hvilke barnehager som er best. Regjeringen burde jobbe for å opprettholde mangfoldet og valgfriheten som er i dag, sier tobarnsmoren Marianne Borgenvik Kveseth.

Marianne står bak foreldreopprøret mot regjeringens nye barnehagelov: Leverte 11.000 underskrifter til regjeringen

Etter et samarbeidsutvalgsmøte i Lundgardløkka barnehage på Lillehammer, bestemte tobarnsmoren seg for å ta grep. Nå representerer hun 11.690 småbarnsforeldre.
Velferdsmiks: Fra foreldrevalg til politikermakt

Fra foreldrevalg til politikermakt

Barnehageforliket er en av de største suksesshistoriene for offentlig-privat samarbeid i Norge. Gjennom en velferdsmiks, eller offentlig-privat samarbeid, fikk man på få år full barnehagedekning i Norge, flere kvinner kom i jobb og man har bygget opp en seriøs sektor hvor kvalitet, barna, ansatte og tillit står i fokus.

Fire gode grunner til at private aktører bør være en del av den norske velferdsmiksen

Et godt samarbeid mellom offentlige, private og ideelle aktører i norsk helse- og omsorgssektor har gitt oss et av verdens beste velferdssamfunn.

Kona til Kjell er på sykehjem: – Hvorfor er det ingen som snakker om pasientene?

Debatten om privat versus offentlige helsetjenester tilspisser seg i innspurten til valgkampen. Brukere og ansatte ved Risenga bo- og omsorgssenter skulle ønske man snakket mer om innhold, trivsel og organisering av helsevesenet.

Kunnskapsministeren om Barnehageforliket 2.0: – Jeg kjøper vin, hvis dere møter opp!

En SV-politiker, en Frp-politiker, ei flaske vin og et hotellrom. Det ble begynnelsen på det som i dag omtales som den største velferdsreformen i norsk politisk historie.

Tove (77) flyttet inn på det som skal bli Norges beste sykehjem: – Her er det et fantastisk personale

I Bærum samarbeider kommunen og den private aktøren Norlandia om et helt nytt sykehjem. Tove Nylænder er en av de som har flyttet inn på sykehjemmet på Oksenøya, og hun stortrives.

Praksisplasser hos Stendi: – Vi får et faglig løft, og det er vinn-vinn

Siden 2021 har Stendi Barnevern i region øst tatt imot 39 studenter fra barnevernspedagog-, sosionom- og vernepleierutdanningen i praksis.

Gry har gjort karriere av å hjelpe andre. Plutselig måtte hun hjelpe seg selv

Da sorgterapeuten Gry fikk dobbel dose korona, mistet hun sine viktigste arbeidsverktøy, kapasitet og hukommelse. Men med hjelp fra Avonova rehabilitering på Lillestrøm fikk hun hjelp til å snu sorg over det tapte, til håp og mot til å tenke nytt.

Styrking av totalberedskapen: – Vi må tenke kapasitet over organisatorisk tilknytning

For bare litt over to år siden stengte Norge ned på grunn av pandemien. Nå er det ekstremværet «Hans» som setter samfunnet vårt på prøve.

Kjersti var på vei ut av fastlegeyrket. Så tok hun en telefon til Kry

Kry åpner sitt aller første helsesenter i Ålesund og håper det blir et lite bidrag til å sikre en bærekraftig fastlegeordning.

Tabubelagt å tjene penger på omsorg

Som forelder til et «sårbart barn» har jeg fulgt mediedebatten tett. Jeg vil belyse hvordan vi som brukere opplever både private og offentlige tiltak og hvordan samfunnet verdsetter kompetansen de tilbyr.

Ansetter mennesker med kronisk sykdom, men har under 1% sykefravær

Da daglig leder Heidi Wang i NOEN lette etter riktige ansatte til å jobbe med demenstilbud, fant hun ved en tilfeldighet mennesker som tidligere hadde stått utenfor arbeidslivet. Det skulle vise seg å være det beste hun hadde gjort.