Ansetter mennesker med kronisk sykdom, men har under 1% sykefravær

Heidi Wang, gründer og daglig leder i NOEN

Da daglig leder Heidi Wang i NOEN lette etter riktige ansatte til å jobbe med demenstilbud, fant hun ved en tilfeldighet mennesker som tidligere hadde stått utenfor arbeidslivet. Det skulle vise seg å være det beste hun hadde gjort. 

Da Heidi Wang sin far fikk demens, fikk ikke familien hjelpen de lette etter. Det ble starten på selskapet NOEN – en tjeneste som bidrar til at flere med demens og kognitiv svikt får et godt og likeverdig liv.   

NOEN har i dag 30 deltidsansatte som leverer demenstjenester til familier over hele landet. Wang mener hun har funnet oppskriften på de beste ansatte til å hjelpe demenssyke:  

– Når man jobber med mennesker som har demens og kognitiv svikt, er det viktig å kunne forstå hvordan det er å føle seg utenfor samfunnet. Ansatte som jobber i NOEN er fantastiske mennesker som av ulike årsaker har stått utenfor arbeidslivet i perioder av livet. Opplevelsene deres er en styrke i arbeidet vårt, sier Wang.  

En gruppe som er gull verdt i helsesektoren 

Da Heidi Wang pratet med familiene NOEN leverte tjenester til, fant hun at familiene som var mest fornøyd var de hvor NOEN kunne være fleksible, forutsigbare og samtidig ha stabilitet i tjenestene. Ved en tilfeldighet begynte Wang å samarbeide med bransjeforeningen Arbeid & Inkludering og NAV. Nå har de blitt faste rekrutteringssamarbeidspartnere.  

– Det at vi har funnet mennesker som kunne ha stått utenfor arbeidslivet, men som nå er kjemperessurser innen helse og omsorg er et gullfunn, sier Wang.  

Hun forteller at ved hjelp fra rekrutteringspartnerne vet hun nå hvor hun finner riktige folk. I NOEN får alle ansatte forskningsbaserte kurs og kommer raskt inn i arbeid.   

Helse- og omsorgssektoren har et stort behov for flere ansatte i årene fremover. Wang mener at mange aktører bør tenke nytt i hvordan man ansetter og beholder mennesker i omsorgssektoren fremover. 

– Denne type arbeidskraft kan flere i helsenorge benytte seg av, men da må man se litt på hvordan man er organisert og hvordan oppgaver fordeles, sier Wang.  

En organisasjonsmodell med arbeidstakeren i midten 

Wang forteller at NOEN er til for å tette gapet mellom familiebasert omsorg og det tradisjonelle helsevesenet. Hun legger vekt på at det er mange gode intensjoner i helsevesenet, men at det fortsatt er en lang vei å gå i hvordan vi håndterer og følger opp demenssyke og familiene rundt.

– Organisasjonsmodellen vår er ikke en vanlig tjenestemodell med brukeren i midten. Vi har arbeidstakeren i midten. Fra vår side handler det om å sikre at vi leverer den beste mulige kvaliteten til brukerne våre. Og for at vi skal gjøre det, må våre ansatte være gjort i stand til å utføre jobben på en god måte, sier Wang.   

Felles for mange ansatte i NOEN er at de har en kronisk sykdom. Allikevel har selskapet under 1 prosent sykefravær. Wang mener oppskriften er å legge listen på rett plass for den ansatte. Samværet med brukerne må være håndterbart, og det handler om å gjøre arbeidsoppgavene begripelige og meningsfulle.  

– Vi matcher arbeidstakerne med oppdragene vi får inn. Vi lar de også være med på å bestemme oppdragene de skal gjennomføre. Mange ledere fnyser litt av meg når jeg sier det, men jeg mener dette er kjempeviktig for å gi et eierskap hos de ansatte, sier Wang.  

Hun legger også til at NOEN jobber med helsefremming blant ansatte på lik linje som for brukerne.  

– Vi jobber for at demenssyke skal leve likeverdige liv. For at vi skal yte slike tjenester, er vi helt avhengig av ansatte som opplever at jobben deres er helsefremmende, avslutter Wang.