Mener regjeringen legger opp til konflikt mellom private og kommunale barnehager: – Konfliktfremstillingen styresmaktene kommer med er ikke reell for oss som sitter på gulvet

– Forutsigbarheten til ansatte i private barnehager settes i spill, og jeg skjønner ikke at Arbeiderpartiet ønsker det. De leverer den samme tjenesten som barnehageansatte i kommunale barnehager, anses disse arbeiderne mindre verdt av Arbeiderpartiet, spør Siv Hjertø, administrerende direktør i Velle Gruppen

November 2023 la regjeringen frem forslag til endring i barnehageloven. Siv Hjertø mener de legger opp til en konfliktfremstilling som ikke eksisterer. 

Arbeids- og inkluderingsbedriften Velle Gruppen er en ledende aktør for integrering av arbeidssøkere og tilbyr produkter og tjenester gjennom sine datterselskap Velle Utvikling AS og Velles fire barnehager. Siv Hjertø er administrerende direktør i bedriften og har ansvar for over 100 ansatte.

Vellebarnehagene består av fire barnehager spredt mellom Sandefjord og Holmestrand: Kjeldås Barnehage, Træleborg Barnehage, Olaløkka Barnehage og Sigridløkka Barnehage. 

Januar 2023 la regjeringen frem strategien, Barnehagen for en ny tid. For å kunne realisere den, måtte de endre barnehageloven. Forslag til endring i barnehageloven ble sendt ut på høring 1. november 2023. Hjertø er bekymret for hva regjeringens nye lovendringsforslag vil bety for barnehagene og deres ansattes fremtid. 

– Forutsigbarheten til ansatte i private barnehager settes i spill, og jeg skjønner ikke at Arbeiderpartiet ønsker det. De leverer den samme tjenesten som barnehageansatte i kommunale barnehager, anses disse arbeiderne mindre verdt av Arbeiderpartiet, spør Siv Hjertø, administrerende direktør i Velle Gruppen. 

Diskrimineringsprinsipp 

– Barnehageansatte i private barnehager sikrer god kvalitet og oppfølging, men gjennom regjeringens nye lovendringsforslag er de i prinsippet mindre verdt enn de i kommunale barnehager. Det er et diskrimineringsprinsipp jeg syntes det er vanskelig å forstå. Det er vanskelig å skulle si dette til de ansatte, at det dessverre nå kommer en lovgivning som gjør at det blir lavere og dårligere forutsigbarhet for dem, sier Hjertø. 

Hjertø mener at om lovendringsforslaget trer i kraft som det er i høringsnotatet i dag, vil det gi et dårligere tilbud. 

I regjeringens lovendringsforslag foreslås det et finansieringssystem hvor kommunene får vid adgang til å fastsette skjønnsmessige knyttet til flere aspekter av driften til private barnehager. Dette betyr at kommunen får kontroll over tilskuddsvedtakene til private barnehager.

– Sånn som jeg leser det vil kommunene kunne sette egen norm i lokal forskrift ut i fra kommunens skjønn og valgte prinsipper, altså hva hver enkelt kommune definerer som god kvalitet. Jeg tror ikke det gir et mangfoldig barnehagetilbud, hvor foresatte kan velge barnehage etter eget ønske og behov til barnas beste, sier Hjertø. 

– De vil gi en uønsket konkurranse mellom private og kommunale barnehager gjennom at private barnehager må «tilpasse konseptet» de i dag leverer til det den enkelte kommune «premierer» som god kvalitet. Dette vil gå på bekostning av mangfoldet, både for barnehageeieres ønske om tjenestelevering, de ansattes ønske om å jobbe i en spesifikk barnehages som møter deres ønsker om pedagogisk retning, og sist, men ikke minst, og kanskje viktigst at foresattes ønske om et barnehagekonsept som passer deres ønsker og behov for egne barn blir borte, sier Hjertø. 

Overgangen til kommunale forskrifter om tildeling av tilskudd vil som ytterste konsekvens bety over 300 ulike regelverk og rettigheter å forholde seg til. I tillegg gir lovforslaget kommunene hjemmel til å sette vilkår for etablering av nye private barnehager og tidsavgrenset varighet av vedtak om etableringsgodkjenning, samt lov om å gi kommunene hjemmel til å redusere antall barnehageplasser. 

Mener regjeringen legger opp til en konflikt som ikke eksisterer 

Hjertø forteller at hun opplever lovforslaget som konfliktskapende. 

– Det virker som man ønsker å gi inntrykk for at det er en konflikt mellom private og kommunale barnehager. Og det opplever jeg ikke i det hele tatt. Jeg opplever at vi i dag jobber godt sammen om å levere en tjeneste på vegne av kommunen. Denne konfliktfremstillingen som jeg føler styresmaktene kommer med er ikke reell for oss som sitter på gulvet, for å si det sånn, sier Hjertø.

– Hvis det er sånn at det man faktisk ønsker å oppnå er at vi skal legge ned, hadde det nesten vært bedre om de sa nettopp det, sier Hjertø. Da hadde man vært redelig helt fra starten og vi hadde kunnet igangsette tiltak for å sikre trygghet for barn og ansatte fremover, og etablert en styrt avvikling. Det er faktisk så alvorlig, avslutter Hjertø.

Nå kan vi gå fra foreldrevalg til politikermakt

Velferdsmiks: Fra foreldrevalg til politikermakt
Barnehagene skal og må videreutvikles til det beste for barna, foreldre, ansatte og samfunnet. For å oppnå dette må vi samarbeide om å finne de gode løsningene og videreutvikle barnehageforliket, som har tjent oss godt i mange år. Det fortjener neste generasjon.

Her kan du lese mer om regjeringens forslag, og hvorfor vi mener det er en dårlig idé.