5.8.24
30.8.23
Saker
Praksisplasser hos Stendi: – Vi får et faglig løft, og det er vinn-vinn
Foto: Stendi.

Siden 2021 har Stendi Barnevern i region øst tatt imot 39 studenter fra barnevernspedagog-, sosionom- og vernepleierutdanningen i praksis. Studentene har fått verdifull erfaring og veiledning, og Stendi har rekruttert 15 fast ansatte og ni vikarer.

Avdelingsleder Anne Cathrine Elde og kollega Jan Olav Haukvik i Stendi Barnevern startet Studentprosjektet i 2021. De så et behov for å ta imot studenter i praksis i barnevernsinstitusjonene på en mer systematisk måte, og i et større omfang enn tidligere.

Prosjektet førte til at 18 studenter innen barnevernspedagogikk hadde praksis i fire av Stendis barneverninstitusjoner i Oslo-området den høsten. De fleste kom fra barnevernspedagogutdanningen ved Oslo Met.

Prosjektet har blitt gjentatt i 2022 og 2023 med totalt ca. 40 studenter fra flere studiesteder, over de tre årene. Av studentene som har hatt praksis hos Stendi er 15 nå fast ansatt, og ni er vikarer. Ytterligere tre nyutdannede fagutdannede er rekruttert ved at praksisstudentene har snakket varmt om Stendi som arbeidsplass til andre medstudenter.

Fellesskap og veiledning

Studentene får et felles oppstartsmøte og noen samlinger med veiledning, i tillegg til å ha en veileder i den avdelingen de jobber. I tillegg til å bidra til utdanning og rekruttering til bransjen, ser Elde og Haukvik på studentene som en mulighet til faglig utvikling av medarbeidere og ledere.

– Jeg mener vi får et faglig løft av å ha studenter hos oss. Studentene har med seg fersk kunnskap fra studiene inn, noe som bidrar til faglige diskusjoner hos oss. Å ha ansvar for opplæring gjør at våre ansatte reflekterer over egen praksis, og blir mer bevisst. Det er vinn-vinn, sier Elde entusiastisk.

Fra student til medarbeider

Kompetansekravet som kom i 2022 krever at nyansatte innen barnevernet må ha en bachelor som barnevernspedagog, sosionom eller vernepleier, har gjort det utfordrende å skaffe nok medarbeidere til barnevernsinstitusjoner – spesielt tilkallings- og ferievikarer. Studentprosjektet bidrar til å rekruttere både faste medarbeidere når studentene er ferdig utdannet, og tilkallingsvikarer underveis i studieløpet. Det har også gjort det lettere å få vaktlistene til å gå opp gjennom sommerferien, forteller Elde.

Amal (26), Andrea (24), Anders (26), Rebekka (24) og Sunniva (25) er fem av studentene som har hatt praksis hos Stendi, og nå er ansatt. De sier blant annet:

«Jeg var litt redd før jeg startet, men etter første vakt følte jeg meg trygg.»

«Man fikk en rolig god start, med god tid til veiledning og å bli inkludert i møter, over tre måneder.»


«Når friperioden går mot slutten, gleder jeg meg til mandag, så jeg kan gå på jobb igjen.»

Her kan du se film fra fem av studentene fra det første kullet i prosjektet forteller om sine erfaringer fra praksisen i Stendis barnevernsavdeligner:

Rekruttering til helse og velferd

Administrerende direktør i Stendi, Ingvild Lemme Kristiansen applauderer tiltaket, som også fikk Ambeas kvalitetspris for Norge i 2021.

– Med dette prosjektet ivaretar vi studentenes behov for relevant erfaring og opplæring, samtidig som vi rekrutterer gode medarbeidere til oss. Og ikke minst kommer det barna og ungdommene som bor hos oss til gode, sier Kristiansen som heier på studentprosjektet.

Stortingsvalget 2025
Dette mener partiene om Velferdsmiks
Hva svarer partiene?