Hos Dr. Dropin får den erfarne legen kombinert det han brenner for: Pasientbehandling og innovasjon

– Jeg får stort sett positive reaksjoner fra både bekjente og kollegaer i det offentlige. Selv om enkelte av mine kollegaer kanskje er skeptiske til private aktører, opplever jeg som oftest at de er nysgjerrige på det jeg får være med på her i Dr.Dropin, sier lege Roar Johansen.

Lege Roar Johansen brenner for å tilby pasienter rask og skreddersydd behandling. I tillegg ønsker han å jobbe kreativt og bidra til å skape nye, innovative helsetjenester. I rollen som medisinsk ansvarlig i Dr.Dropin får han mulighet til å forene disse interessene.

– Dr.Dropin har aldri vært og skal aldri bli en konkurrent til det offentlige helsevesenet. Hos oss skal vi tilby rask og god helsehjelp til grupper som enten opplever at de ikke blir prioritert i det offentlige, eller som opplever at de ikke kan vente på time i det offentlige, forteller Roar Johansen.

Johansen forteller at det å utvikle nye innovative tjenester som skal gi pasientene bedre og raskere hjelp blir høyt prioritert i Dr.Dropin. I tillegg til videokonsultasjoner, som også ble utbredt i den offentlige helsetjenesten under pandemien, nevner han digitale skjemabaserte konsultasjoner, bruk av AI-teknologi i føflekkoppfølging og VR-teknologi innen mental helse.  

– For oss er det utrolig motiverende å se at tjeneste vi tilbyr bidrar til store positive effekter, både for pasientene og for samfunnet sier Johansen.

Kan avlaste fastlegene 

Johansen er spesialist i både onkologi og allmennmedisin. Før han startet i Dr.Dropin i 2022 opparbeidet han seg erfaring fra blant annet legemiddelselskap, kommunehelsetjenesten og som fastlege.

– Som fastlege opplevde jeg at enkelte grupper av pasienter ofte måtte vente lenge på å få time, fordi andre grupper måtte prioriteres før dem.

Aktører som Dr.Dropin har en viktig oppgave med å avlaste fastlegene, samtidig som pasientene får raskere behandling og kanskje kommer seg raskere tilbake i arbeid eller utdanning. Det har en stor verdi for den enkelte, men også for samfunnet.

Tror fortsatt på fastlegeordningen 

Johansen lar seg engasjere i diskusjoner om fastlegeordningens fremtid. I dag står over 200 000 nordmenn uten fastlege, og fastlegemangelen er spesielt prekær i Distrikts-Norge. Johansen tror det er håp for å gjøre fastlegeyrket mer attraktivt, men at fundamentale endringer er nødvendig.  

– Vi har flere unge leger i Dr.Dropin som jobber hos oss fordi de ønsker å teste om det å være fastlege er noe som passer for dem. Her kan de ha daglig kontakt med pasienter, men uten å forplikte seg økonomisk slik dagens fastlegeordning krever. Så interessen er der, men ordningen må oppleves mer attraktiv for unge leger, mener Johansen. 

Han mener fastlegene bør få større muligheter til å differensiere tidsbruken etter pasientenes behov og samtidig få muligheten til å fordele tjenestene jevnere mellom de ulike gruppene.  

For å gi fastlegene mer tid til kjerneoppgaver mener han også det er på høy tid å ta debatten om hvilke oppgaver som bør flyttes fra fastlegekontoret og overføres til andre kontorer – eller pasientene selv.  

– I dag har fastlegene ansvar for flere oppgaver som kunne blitt løst av andre. Enkle problemstillinger trenger kanskje ikke oppta legens tid, og ressurser kan dermed frigjøres.  I tillegg kan byrden mange fastleger opplever med administrative oppgaver løses smartere med økt bruk av digitale løsninger, avslutter Johansen.   

Blir møtt med nysgjerrighet og forståelse

Johansen er klar over at enkelte mener at helsetjenester kun skal være et offentlig ansvar. Likevel har han ikke fått noen negative reaksjoner på grunn av sitt valg av arbeidsgiver.

– Jeg får stort sett positive reaksjoner fra både bekjente og kollegaer i det offentlige. Selv om enkelte av mine kollegaer kanskje er skeptiske til private aktører, opplever jeg som oftest at de er nysgjerrige på det jeg får være med på her i Dr.Dropin.

Johansen opplever at mange har forståelse for at det er behov for et privat tilbud i tillegg til det offentlige, og at en miks av velferdstjenester, som består av offentlige, ideelle og private, bidrar til et større mangfold av tjenester som kommer pasientene til gode.   

Bidrar til å utvikle fremtidens helsetjeneste

Johansen trekker frem muligheten til å jobbe både kreativt og innovativt som en av de største forskjellene mellom privat og offentlig sektor. Legen forteller at samarbeid om nye løsninger og ulike pilotprosjekter er en naturlig del av hverdagen i Dr.Dropin, noe også det offentlige tjener på.  
 
– Helsevesenet i Norge skal forsøke å løse store utfordringer fremover. Etterspørselen etter helsetjenester øker voldsomt, samtidig som det finnes grenser for hvor mange som kan jobbe i helsevesenet. Da er vi helt avhengige av å finne nye og kreative løsninger som sikrer at vi kan hjelpe flere med færre ressurser, sier Johansen engasjert.

Johansen trekker frem at Dr.Dropin var tidlig ute med å tilby digitale løsninger som videokonsultasjoner, som nå i økende grad tas i bruk av det offentlige.

– Det er et godt eksempel på hvordan private kan teste og utvikle nye løsninger, som også det offentlige både kan lære og dra nytte av. Digitalisering gjort på riktig måte kan hjelpe legen til å behandle flere pasienter på kortere tid, og gjør det også enklere for pasientene å få hjelp raskt.